Sitemenu

zondag 18 april 2021
content-main-left

Nieuws

De Europese Commissie evalueert momenteel de promotie-acties die gevoerd worden met Europese gelden. Een re-oriëntatie naar de promotie van plantaardige producten zou in de stijgers staan. Interprofessionele organisaties reageren.

Interprofessionele organisaties uit de vleessector in Frankrijk (Interbev), Ierland (Bord BIA), Polen, Italië, Spanje en Hongarije, hebben middels een gezamenlijk schrijven op 15 februari aan Frans Timmermans, vice-voorzitter van de Europese commissie, hun bezorgdheid geuit over een mogelijke re-oriëntatie van de Europese promotiegelden.

Meer promotie voor plantaardige producten

De toekomstige, Europese gelden zouden in het kader van de boer-tot-bord strategie en in het kader van het Europees bestrijdingsplan tegen kanker, ingezet gaan worden voor de promotie van consumptie van plantaardige eiwitten in plaats van dierlijke eiwitten zoals in melk en vlees.

‘De veeteelt compleet uitsluiten van de promotiecampagnes is totaal disproportioneel en inadequaat,’ stellen de briefschrijvers. ‘Het geld moet ook kunnen gaan naar de veeteelt die de Europese regels inzake milieu, dierenwelzijn, antibioticagebruik, ... naleeft.’

Meer samenhang nodig

De interprofessionele organisaties vinden bovendien dat een re-oriëntatie van de promotiegelden tegenstrijdig zou zijn, incoherent zou zijn met de Europese handelspolitiek om meer invoerquota te openen voor buitenlandse vleesproducten vanuit Noord- en Zuid-Amerika.

'De Europese Commissie moet zorgen voor meer samenhang tussen haar landbouwpolitiek, milieu, handel en afzetbevordering,' zo luidt het bij de briefschrijvers.

 

De helft van de Vlaamse promotiegelden voor rundvlees komen uit Europa
De helft van de Vlaamse promotiegelden voor rundvlees komen uit Europa
right