Sitemenu

woensdag 22 november 2017
content-main-left

Nieuws

Het dossier voor de Beschermde Geografische Aanduiding (BGA) van het Belgisch witblauw vlees is officieel ingediend bij Europa.

De aanvraag voor een erkenning van het Belgisch witblauw vlees als streekproduct begon officieel in 2013. Het BGA-dossier is uitgewerkt door de opgerichte structuur (vzw) met belangenbehartigers FWA, ABS en Boerenbond, ondersteund door organisaties als onder meer CRV en AWE.

De aanvraag werd reeds ingediend bij de drie regionale overheden in België en het dossier is na publicatie in het Belgisch Staatsblad begin september onlangs door de Waalse minister van landbouw ingediend bij Europa. De Europese erkenningsprocedure is op deze manier gestart, waarbij in een eerste fase de Europese Commissie het dossier zal onderzoeken. Na aanvaarding door de commissie kunnen ook de EU-lidstaten reageren op het ingediende dossier.  

Erkenning regionaal product

De vleesveesector wil initiatieven nemen om het kwaliteitsvolle Belgisch-witblauw-rundvlees te onderscheiden in een voortdurende wijzigende rundvleesmarkt. Het indienen van de officiële aanvraag voor een BGA-label bij Europa is een stap in die richting. Het label wordt voor de Belgische vleesveehouders dé extra troef die hen in de toekomst zal helpen het gegeerde kwaliteitsvee als regionaal product te behouden.

Dossier Beschermde Geografische Aanduiding (BGA) officieel ingediend bij Europa
Dossier Beschermde Geografische Aanduiding (BGA) officieel ingediend bij Europa

Laat een reactie achter

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
content-main-right

Tip de redactie!

Heeft u nieuws dat voor de redactie interessant is? Laat het ons weten!

Poll

NVM (25/10) De Nationale Vleesvee Manifestatie (NVM) verdient een breder publiek. De fraaie kampioenen en de ontspannen sfeer vormen een uitgelezen kans om de sector bij de burger en consument in een goed daglicht te zetten. De organisatie van de NVM zou er bij een volgende editie goed aan doen de consument naar het evenement te halen of met het evenement de consument op te zoeken.
Goed idee, NVM is een mooi uithangbord
Liever niet, de burger is toch kritisch
Twijfel nog
right