Sitemenu

donderdag 24 mei 2012
left

Hendrix UTD

content-main-left

Nieuws

Onderzoekers van het Franse landbouwonderzoeksinstituut Inra hebben in samenwerking met het bedrijf Photosynthèse een plantencocktail op punt gezet dat het gehalte aan omega 3 in het vlees beschermd.
Vanwege de gunstige invloed op de gezondheid zoekt de consument sinds meerdere jaren de opname van poly-onverzadigde vetzuren via de voeding te verhogen. Poly-onverzadigde vetzuren zoals omega 3 vetzuren zijn hierbij zeer gewild. Om de voedingswaarde van het vlees te verhogen gebruiken vleesveehouders in het rantsoen van hun dieren voermiddelen die rijk zijn aan omega 3 zoals geëxtrudeerd lijnzaad of koolzaad. Maar onverzadigde vetzuren zijn zeer gevoelig voor oxidatie. Wijzigingen in het voer, stress door transport , het slachten of nog het versnijden en verpakken van het vlees genereert vrije radicalen die deze poly-onverzadigde vetzuren oxideren en dus beschadigen .
Tot voor kort werd door de veehouders vooral vitamine E gebruikt om dit oxidatieproces tegen te gaan. Vitamine E levert echter slechts een beperkte bescherming en kan bij een overmatige dosering zelfs schadelijk zijn voor het dier. De voercocktail die de Franse onderzoekers op punt hebben gesteld bevat, naast vitamine E, plantaardige anti-oxidanten. Via het voer opgenomen beschermen zij het vitamine E en werken er bovendien in synergie mee.

Laat een reactie achter

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
right

Neem een abonnement op VeeteeltVlees