In tegenstelling tot het recent uitgebrachte WCRF-rapport, blijkt uit een 20 jaar lang lopend Nederlands onderzoek dat er geen relatie is tussen de in Nederland geconsumeerde hoeveelheid vlees en het ontstaan van darmkanker, zo meldt het Productschap Vlees, Vee en eieren.
Op basis van een inventarisatie van reeds gepubliceerde onderzoeken stelt het wereldkankeronderzoekfonds (WCRF) in een recent uitgebracht rapport dat er overtuigend bewijs is dat de consumptie van roodvlees en vleeswaren de kans op darmkanker verhoogt. Die wereldwijde inventarisatie strookt echter niet met resultaten van uitgebreid langlopend (20 jaar) onderzoek naar de Nederlandse situatie. Daar is geen verband gevonden tussen de consumptie van rood vlees en darmkanker. Bovendien geven de recente resultaten van dit onderzoek ook geen relatie aan tussen de consumptie van vleeswaren en darmkanker.
Nederlanders eten, vergeleken met diverse andere landen gematigde hoeveelheden roodvlees (zie tabel 1). Verder variëren Nederlanders meer met soorten vlees (roodvlees en pluimveevlees) en we bakken vlees veelal niet te bruin. ‘Deze goede gewoonten en hoeveelheden stemmen overeen met de aanbevelingen van het Voedingscentrum over verantwoorde voeding waar vlees en vleeswaren goed in passen. Het Voedingscentrum heeft haar aanbevelingen juist deze week herbevestigd,‘ aldus nog het PVE.
Rund- en kalfsvlees
Varkenvlees
Pluimveevlees
Nederland
9,6
20,3
10,8
Duitsland
6,4
27,3
8,5
Italië
12,6
18,4
8,1
Frankrijk
13,2
17,3
11,5
Verenigd Koninkrijk
10,7
12,3
15,1
E.U.
9,0
21,7
10,9
V.S.
21,4
14,5
27,3
Heeft u nieuws dat voor de redactie interessant is? Laat het ons weten!
Laat een reactie achter