Sitemenu

maandag 19 augustus 2019
content-main-left

Nieuws

De omslag naar vleesvervangers in de Nederlandse supers is in volle ontwikkeling. Dat bericht de NOS op basis van nieuwe cijfers van marktonderzoeksbureau IRI Nederland.

Een en ander valt af te leiden aan het aantal vleesvervangers in de schappen. Bij AH – de nummer 1 van de Nederlandse supermarktketens -steeg het aantal groenteburgers, vegaworsten, sojaschnitzels en andere vegetarische opties sinds 2016 met 33 procent tot 100 verschillende producten. Jumbo – de nummer 2 - heeft inmiddels bijna 200 vleesvervangers in de schappen.

In perspectief gezet

Sinds 2017 is het aantal verkochte vleesvervangers in de Nederlandse supermarkten met 51 procent toegenomen. De verkoop van rund-, varkens-, en wildvlees daalde met 9 procent.

In totaal werd in Nederland de afgelopen 52 weken zo'n 2,6 miljard euro uitgegeven aan vleesproducten, waarvan 123 miljoen euro aan vleesvervangers of ongeveer 4,5 procent.

Het aantal verkochte vleesvervangers in de Nederlandse supermarkten steeg met 51 procent
Het aantal verkochte vleesvervangers in de Nederlandse supermarkten steeg met 51 procent
right