Sitemenu

woensdag 22 november 2017
content-main-left

Nieuws

LTO Nederland en EDI-Circle stappen vanaf 1 juli in de nieuwe coöperatie Datahub, een initiatief van Agrifim, CRV en FrieslandCampina om dataverkeer afkomstig van diverse informatiebronnen op het boerenerf te ontsluiten.

Het aansluiten van LTO Nederland en EDI-Circle, een samenwerkingsverband tussen agrarische accountants waarbij financiële en technische datastromen worden gedeeld, onderstreept volgens Frido Hamoen, global productmanager informatieproducten bij CRV, het belang van het goed ontsluiten van data. ‘De aansluiting van LTO Nederland laat zien dat er breed draagvlak bestaat om data te ontsluiten. Daarnaast zijn we blij met EDI-Circle vanwege hun kennis omdat ze al jarenlang ervaring hebben op het gebied van datadeling.’

Op zoek naar nieuwe naam

Afgelopen half jaar werd door Agrifim, CRV en FrieslandCampina gewerkt aan de verdere uitwerking van de zogenoemde Datahub. Daarvoor kochten ze eind 2016 de Infobroker, een digitaal platform dat de verzamelde data bij elkaar brengt, van ICT-bedrijf Rovecom. Daarnaast werd vorige maand het machtigingenregister door Van Aaken ICT gereedgemaakt. Via een machtigingenregister bepaalt de veehouder wie er gebruik mag maken van zijn data en waarvoor.

De nieuwe coöperatie wil komende tijd ook gebruiken om op zoek te gaan naar een passender naamgeving.

Sensordata uit bijvoorbeeld stappentellers kunnen straks gedeeld worden via de coöperatie Datahub
Sensordata uit bijvoorbeeld stappentellers kunnen straks gedeeld worden via de coöperatie Datahub

Laat een reactie achter

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
content-main-right

Tip de redactie!

Heeft u nieuws dat voor de redactie interessant is? Laat het ons weten!

Poll

NVM (25/10) De Nationale Vleesvee Manifestatie (NVM) verdient een breder publiek. De fraaie kampioenen en de ontspannen sfeer vormen een uitgelezen kans om de sector bij de burger en consument in een goed daglicht te zetten. De organisatie van de NVM zou er bij een volgende editie goed aan doen de consument naar het evenement te halen of met het evenement de consument op te zoeken.
Goed idee, NVM is een mooi uithangbord
Liever niet, de burger is toch kritisch
Twijfel nog
right